אתה נמצא ב: דף הבית > STAR-UP > ב. למטפלים מקצועיים לאבחון אנשים והעצמתם
ב. למטפלים מקצועיים לאבחון אנשים והעצמתם
03/03/2021 11:35
ב. STAR UP למטפלים מקצועיים לאבחון אנשים והעצמתם, כבסיס לתוכנית טיפולית
 
כאמור, ארגז הכלים להעצמה אישית מתאים לעבודה עם כל אדם מגיל גן ועד 120. העבודה עם הערכה מתאימה לעבודה עצמית, לעבודת הורים עם ילדיהם, למחנכים, למורים, ליועצים ולכלל אנשי החינוך הפועלים עם ילדים ונוער בגילאים שונים. הערכה מתאימה מאוד גם לעבודה זוגית לחיזוק הקשר וההערכה ההדדית ולמען האמת, לכל מי שהעצמת האדם חשובה לו, בכל גיל ובכל שלב בחיים.
 
מכאן חשיבותו של SRAR UP למטפל המקצועי ככלי רב עוצמה המאפשר למטפל לפעול עם כל אדם בכל גיל בהתאמה ליכולתו וצרכיו, לצורך אבחון והתוויית תכנית עבודה שתתחבר לתוכנית המקצועית של המטפל בתחומו.
ארגז כלים זה נוסה בהצלחה במאות הזדמנויות שונות בעבודה פרטנית ובקבוצות מגילאי גן חובה ועד קבוצות פורשים לפנסיה, עם זוגות לפני נישואין כמו גם כאלה הנמצאים עמוק בתוך שנות הנישואין, ומתאים בעצם לכולם. להלן מספר רעיונות
STAR UP דגשים למטפל המקצועי לעבודה עם הערכה:
1. רצוי שהמטפל יעבור על התכונות המוטבעות על גבי הקוביות ויתוודע אליהן.
2. בעבודה עם אנשים, כדאי לבקש לעבור על התכונות ולנסות לזהות תכונות המאפיינות את האדם. לבקשו להניחם בבית A מימין.
 
3. לברור מתוך כל המאפיינים את עשר התכונות הבולטות ביותר לדעתו. אם יש יותר תכונות, כדאי לאפשר את הבחירה ולרשום את הקוביות העודפות מעשר לדיון בזמן אחר, כדי לא לאבד מיקוד.
 
4. לבקש מהאדם להרים בכל פעם קובייה אחת ולהביט בשם התכונה. לעודד לחשוב מה כבר ידוע על תכונה זו ואז לבקש להביט בשלושה מצידי הקובייה בהם יש הסבר קצר המסייע להבין את החידוד שלה, ביחס לתכונות אחרות.
 
5. לבקש להבין כיצד רואה את התכונות האלה בתוך האישיות ובחיי היומיום. זה כשלעצמו מביא למיקוד בחיובי ובמשאבים החזקים הקיימים.
 
6. חשוב לצלם ולהדפיס(רצוי בצבע) את הבית עם עשר הקוביות המאפיינות את האישיות, כך שיהווה בסיס לעבודה בהמשך.
 
7. בהמשך הטיפול, אפשר לשאול היכן בחיים היה שימוש בחוזקות אלה, איך היתה ההרגשה ומה היתה התוצאה. כדי לחזק עיגון במשאבים שכבר סיפקו תוצאות בעבר.
 
8. עם החיזוק של העוגנים החיוביים בתודעה, חשוב לבקש להביט בצד העליון וגם בצד התחתון של כל קובייה נבחרת, בהן מופיעות "אזהרות קצה".
 
9. לשאול האם מוכרות אזהרות אלה בחיי האדם והאם הן אכן מהוות אתגר בחיים. חשוב לדון בהתמודדות זו וכן בדרך לאזן יותר את החיים. זה יתווסף לתוכנית העבודה האישית בהמשך. חשוב להדגיש שגם לתכונה החיובית ביותר, יש היבט מסוכן שקיים בכל תכונה חיובית בקצה, אם מאמצים תכונה זו בלא איזון ובלא בקרה מתאימה. למשל, בקצה של תכונה טובה כמו "איש חסד", יש חשש מניצול או חשש מלתת שפע גדול מדי שרק יקלקל. וכן, בקצה של "מנהיג כריזמטי" קיים החשש מפני דריסת החלשים או הובלה מנהיגותית למטרות שלילות וכן הלאה.
 
10. מומלץ לחלק את זמן ההיכרות והעבודה עם התכונות לכמה מפגשים, כדי למקסם את התועלת הצפויה מהשימוש בערכה. אפשר בכל מפגש לדון בחלקן ולהתעמק בהן כפי הצורך.
 
11. לאחר הכרת התכונות ובחירת התכונות המאפיינות לכל אחד ואחת, בשאלה מהן התכונות המאפיינות ביותר כיום? ולאחר שרשמנו תכונות העודפות מעשר, שהרי, כאמור, ברור שיש הרבה יותר מעשר תכונות חיוביות בכל אדם, תתבצע עבודת עומק ע"י המטפל להעצים משאבים אלה ולעגן אותם היטב באישיות המטופל.
 
12. לאחר עיגון המשאבים החיוביים, אפשר לבקש לאפיין את עשר התכונות אותן חשוב לאדם לרכוש לעצמו בהמשך. את הקוביות הנבחרות נניח בבית B.
 
13. לאחר הבחירה, כדאי לצלם את הקוביות בבית B עם עשר התכונות הנבחרות לעבודה (רצוי בצבע) ולהמליץ לתלות במקום בולט. אפשר להביט בקוביות ולהיזכר בקצרה במאפיינים שלהן מתוך הכתוב על תכונות אלה כדי לוודא שהן ברורות די הצורך ושאכן זו תוכנית העבודה הנדרשת.
 
14. לבקש לסדר את התכונות שנבחרו לשיפור, בנייה או להעצמה, לפי סדר החשיבות בעיני האדם. לבקש להחליט איזו תכונה תילמד ראשונה והעבודה על השגתה תהיה קודמת לאחרות. אין הכרח שזו תהייה התכונה החשובה ביותר. יש לשקול אולי להמליץ על עבודה עם תכונה שקל יותר להשיגה כדי לאפשר צבירת חוויות חיוביות וחיזוק תחושת המסוגלות. כל מטפל יחוש את האדם שמולו וינהג כחוכמתו.
 
15. כדאי להדפיס מהספר את דף הפרקטיקות המורחב של התכונה הנבחרת. חשוב לאפשר לקרוא ולהבין ולתווך במה שנדרש.
 
16. עם סיום הקריאה וההבנה של דף הפרקטיקה מתוך הספר, יש לדון בנושאים המיוחדים הנדרשים לעבודה. יש סבירות שהדגש יהיה שונה מאדם לאדם ולכן יש לסייע למקד את הנושאים ולגזור מהם דגשים לעבודה בהתאמה לצורכי כל אדם.
 
17. חשוב להניח בפני כל אחד את צילום הקוביות המאפיינות (החוזקות) שבחר בשלב הראשון ולבקש לבחון כיצד אפשר לגייס כוחות מהמשאבים הקיימים כדי לטפל בתכונות אותן מבקשים לרכוש.
 
18. כך בהדרגה נעבור מתכונה אחת לחברתה לפי הסדר שבחר לו כל אחד והנה לפנינו תכנית עבודה סדורה להעצמת אישיות בכמה שלבים, בהתאם ליכולת האישית ובקצב המתאים לכל אחד. למשל: " קודם אעבוד על "נחוש והחלטי", אחר כך על "סבלני וסלחן"... וכן הלאה.
 
19. שוב, כדאי לצלם להדפיס בצבע את שני הבתים A ,B. עם התכונות המאפיינות והתכונות לעבודה אישית. אפשר להמליץ לתלות דף צבעוני זה כשהוא ממוסגר, במקום בולט בביתו של כל אחד כדי להזכיר לנו מהן התכונות החזקות הקיימות וגם את התכונות שבחר לרכוש לעצמו בהדרגה.
 
20. בעבודה עם ילדים או נוער, כדאי מאוד לשתף את בני המשפחה (כמובן, ברשות מפורשת) בתכונות החיוביות שהם מצאו בעצמם ולבקש מבני המשפחה, לציין מפעם לפעם בפני כל אחד כיצד תכונות יפות אלה, באות לידי ביטוי בחייו. זה יעצים מאוד את האישיות של כל אחד מבני הבית וייצב את מעמדו בקרב האחרים.
 
חשוב מאוד : אין לשתף עם בני המשפחה את התכונות שבחר לעבודה, אלא אם ירצה בכך!
רק אם האדם מאשר לשתף אחרים בתכונות שבחר לבנייה, אפשר לעשות זאת ע"י בקשה מבני המשפחה לקרוא במשותף את ההדרכות המעשיות המצורפות לבניית כל תכונה ולדון עם בני הבית בפירוט על התכונה הנבחרת ועל הדרכים לבנותה.
 
21. בעבודה עם ילדים במיוחד, חשובה ההמחשה של התכונות בחיי היום יום. כשמסבירים לילדים על כל תכונה, מומלץ מאוד לבקשם לנסות ולהצמיד אותה לאדם אותו הם מכירים מקרוב. זה מאפשר לתכונה החיובית הזו להיקלט בעוצמה בתודעת הילדים. קרוב לוודאי, שהדיבור על תכונה זו, יופיע בשיח שלהם בחיים, בין בשיח הפנימי שלהם עם עצמם, ובין בשיח עם אחרים. "איש חסד כמו דודה ליאת", "נחוש והחלטי, כמו סבא יאיר" וכד'.
חשוב לבקש "הצמדת תכונה" ליותר מאדם אחד בסביבת הילדים, כדי לא לקבע את קליטתה במימדים צרים וכדי לאפשר הכרה של היבטים נרחבים יותר של אותה תכונה הבאים לידי ביטוי בקרב אנשים שונים. "כמו דוד יוסי וכמו סבתא שולי"
 
22. מדי פעם אפשר לשאול במפגשים אם התגלו עוד חוזקות במהלך התקופה ויש לדון בהם, ללמוד היכן מופיעים בחיי כל אחד ולעגן אותם בבסיס המשאבים האישיים לטובת המשך המאמץ לצמיחה.
 
23. בסיום התהליך, אפשר לבקש מכל אחד לתת לעצמו תעודה מפורטת המסכמת תקופה. סיכום המשאבים ההתחלתיים ואלה שהתגלו בהמשך. סיכום התכונות שנבחרו לשיפור והעצמה והערכה אישית למידת ההצלחה. וסיכום על המשך תכנית צמיחה לעתיד, בחיזוק הקיים ואולי בלקיחת אתגרים חדשים לצמיחה.
 
24. אפשר להשיג באמצעות הערכה , העצמה אישית בהתאמה לצרכים מסוימים, בשונה מעט מההעצמה האישית הכללית.
בתחומים ספציפיים בחיים ולתפקידים שונים, נדרשות תכונות מדוייקות יותר ולכם תסייע ערכה זו לאבחן במדויק בצד אחד, בבית A שבערכה, את התכונות הקיימות בכל אחד בתחום המסוים וכן לאפשר לו לבחור בצד השני בבית B שבערכה, מהן התכונות הרצויות לדעתו לצורך הצלחה בתחום זה, והנה כבר קיבל לעצמו תוכנית עבודה מדויקת כדי להגיע להצלחה בתחום הנבחר.
כמובן שכאן יש להסתייע בספר או בקובץ המצורף כדי להבין לעומק כל תכונה שבחר וללמוד מההדרכה את הדרך להשגתה. להלן מספר דוגמאות לצורך באבחון ובהעצמה של תכונות ספציפיות.
 
א. בבואנו להעצים חוזקות בהורות, יש לבחור קוביות מאפיינות:
• התחומים החזקים שלי כהורה?
• התחומים החזקים של בן הזוג כהורה?
• התחומים שחשוב לי לפתח אצל הילדים שלי, כל אחד בנפרד
• התחומים החזקים אצלנו במשפחה שלנו?
 
ב. בבואנו להעצים בחוזקות בזוגיות יש לבחור קוביות מאפיינות:
• התחומים החזקים שלי כבן/ בת זוג?
• התחומים שארצה להעצים
• התחומים החזקים של בן הזוג בזוגיות בעיני?
• התחומים שחשוב לי שנפתח בזוגיות שלנו
• התחומים החזקים בזוגיות של הורי?
• התחומים החזקים בזוגיות של הורי בן הזוג?
 
ג. בבואנו לחזק את כישורי היחסים הבינאשיים, יש לבחור קוביות מאפיינות:
• התחומים החזקים שלי ביחסי אנוש?
• התחומים שארצה להעצים
• התחומים החזקים ביחסי אנוש שינקתי במשפחתי?
• התחומים שחשוב לי לחזק ביחסי אנוש, עם שכנים, חברים, חברי צוות בעבודה?
• התחומים החזקים שלי עם........ (יחסי עם אדם מסוים עימו אני בקונפליקט)?
 
חוזקות בתחום המקצועי שלי יש לבחור קוביות מאפיינות:
• החוזקות שלי בתחום המקצועי?
• התחומים שארצה להעצים
 
כדי לחזק חוסן אישי לעת צרה יש לבחור קוביות מאפיינות:
• החוזקות שלי לימי משבר:
• החוזקות שעוזרות לי להתמודד בהצלחה עם משברים וזמנים קשים?
• החוזקות שאצטרך לחזק בקרבי כדי להתמודד בהצלחה עם משברים וזמנים קשים?
• החוזקות שארצה לפתח כדי להתגבר טוב יותר על קושי .....(קושי נוכחי)?

Start UP

הדפס עמוד שלח לחבר