אתה נמצא ב: דף הבית > STAR-UP > ה. להעצמת בני המשפחה על ידי ההורים
ה. להעצמת בני המשפחה על ידי ההורים
03/03/2021 11:35
ה. STAR UP להעצמת בני המשפחה ע"י ההורים:
 
1. כל הורה בנפרד בוחר בעשר תכונות המאפיינות ביותר לדעתו את הילדים, כל אחד בתורו, אך לא מראה להם את בחירתו.
 
2. מבקשים מהילדים לבחור בעצמם עשר תכונות המאפיינות כל אחד לדעתו. חשוב שהילדים יעשו זאת בעצמם אבל כדאי לסייע להם לפי רמתם בתיווך ההבנה של התכונות ובהסבר הנדרש לפי הגיל והצורך, אך במינימום התערבות מצד המבוגר.
 
3. מצלמים את בחירת הילדים ואת בחירת המבוגרים ומשווים ביניהם בשיחה.
 
4. תהליך ההשוואה הוא בסיס מצוין לדיאלוג חינוכי פורה. פעמים רבות הילדים לא מעריכים את עצמם כראוי. פעמים רבות הילדים כלל לא יודע שהמבוגרים שלצידם, רואים בהם את כל התכונות החיוביות האלה. חשוב מאוד לקיים דיון משותף בתכונות החיוביות, שבשילוב הילדים וההורים, בוודאי כבר מציג יותר מעשר תכונות חיוביות הקיימות בכל אחד מהילדים, (העשר שבחרו הילדים בעצמם וגם התכונות הנוספות שבחרו כל אחד מהמבוגרים לכל ילד וילדה ). דיון זה מעצים מאוד את הילדים כשמשמיעים להם את בחירת ההורים. במצב כזה, גם אם לא היו מודעים לתכונות החיוביות שרואים בהם המבוגרים שלצידם, זה יפתח בפניהם זוויות ראייה חדשות על אישיותם.
חשוב לעשות את התהליך לכל אחד ואחת מהילדים בנפרד ובפרטיות
 
5. באותה הזדמנות או בפעם אחרת אפשר לעודד את הילדים לבחור עשר תכונות חיוביות אותן ירצו לבנות בעצמם ולסייע להם להבינן ואת חשיבותן בחייהם.
 
6. חשוב לתעד תהליך זה בצילום הבתים עם הקוביות הנבחרות ובהדפסה צבעונית שלהם ולהזכיר לכל אחד מהילדים מפעם לפעם את התכונות החיוביות הפרטיות שלהם ובכך להעצימן.
 
7. חשוב לעודד אותם להחליט על סדר העבודה ולהיעזר בקובץ המצורף לערכה כדי להדריכם לבנות תכונות אלה לאורך זמן.
 
8. מפעם לפעם, חשוב לעודד אותם להתמסר לתכונות אותן בחרו לבנות ולסייע להם בהסבר ובהדרכה ע"פ הספר, בתיווך של כללי העבודה המופיעים בו, בהתאמה לשפתם.
 
9. בבית, אפשר בהחלט שההורים יפעלו תחילה כל אחד בנפרד: אבא יאבחן לבד ואמא בנפרד, אפשר גם לצרף בהמשך אבחון מצד האחים, כך יקבל כל אחד מהילדים עוד זוויות ראייה שונות ומן הסתם עוד תכונות שלא הכירו בעצמם קודם.
 
10. בשלב הבא אפשר לסייע לילדים לבנות תכנית עבודה לפי סדר החשיבות שנראה להם בבניית עשר התכונות שבחרו לרכוש לעצמם, ולהיעזר בהדרכה המופיעה בספר הפרקטיקות המצורף. חשוב להמשיך ללוותם עד בניית התכונה הנבחרת, לתת משוב ופירגון על הצלחות ועידוד וחיזוק כנגד הכישלונות, ובהדרגה לנוע קדימה לבניית התכונה הבאה או כמה תכונות נבחרות במקביל, בהתאם ליכולות כל ילד וילדה.
 
11. המחשה של התכונות בחיי היום יום. כשמסבירים לילד על כל תכונה, מומלץ מאוד לנסות ולהצמיד אותה לאדם אותו מכירים מקרוב. זה מאפשר לתכונה החיובית הזו להיקלט בעוצמה בתודעת הילדים. קרוב לוודאי, שהדיבור על תכונה זו, יופיע בשיח שלהם בחיים, בין בשיח הפנימי שלהם עם עצמם, ובין בשיח עם אחרים. "איש חסד כמו דודה ליאת", "נחוש והחלטי, כמו סבא יאיר" וכד'
 
12. הטמעה באישיות: עם ילדים קטנים, כדאי לציין: "הנה, מעשה זה שעשית מראה על מידת המסירות והנאמנות שלך", "ההתנהגות שלך כרגע, מראה על היותך "גמיש וותרן," כל הכבוד!", "כשצפיתי בפעילות שלך עם חבריך, ראיתי שאתה "מנהיג כריזמטי" מאוד, ומצליח להוביל את חבריך, גם בשל היותך "בעל תקשורת טובה" וגם כי אתה אדם "חם ומתחבר".
 
נדגיש שוב, כי העבודה בערכה זו, מתאימה לכל גיל ולכל שלב בחיים.

Start UP

הדפס עמוד שלח לחבר